Geen overzicht meer? 7 tips om het terug te krijgen

Als iemand je vraagt of je genoeg te doen hebt, antwoord je waarschijnlijk: “Genoeg? Veel te veel!”

Er komt steeds meer op je af, steeds sneller en via steeds meer kanalen. Je Inbox en to-do lijstjes puilen uit, omstandigheden bepalen dagelijks je agenda en je bent voortdurend aan het schipperen.

De 7 tips in dit artikel kunnen je helpen weer wat overzicht te krijgen.

1. Zoek uit wat voor jou het belangrijkste is

Alles lijkt even belangrijk en alles heeft haast. Je bent druk en vind dat jij alles moet doen. Je probeert alles ijverig weg te werken. Om s ’avonds uitgeput op de bank neer te vallen. Te moe om nog aandacht te schenken aan je gezin of je hobby’s.

Aan input geen gebrek. Maar hoe zit het met je output? Het wordt anders als je jezelf eens rust gunt en vragen stelt als: “hoort dit echt wel bij mijn rol?” of “draagt dit het meeste bij tot het realiseren van mijn doelstellingen?” Je kunt ook nog een niveau dieper gaan en je afvragen “welke waarden zijn belangrijk voor mij?”, “waar word ik nou echt gelukkig van?”

Veel mensen laten deze vragen onbeantwoord en rennen door. Op werk en privé. Maar door niets te doen en geen keuzes te maken, laat je de huidige situatie voortbestaan. En blijf je gestrest en ongelukkig. Dus bewijs jezelf een dienst en kom in actie!

“Nothing happens until something moves”

Albert Einstein

2. Wat doe je wel en wat doe je niet

De meeste van ons vinden het belangrijk om dienstverlenend en collegiaal gevonden te worden. En vinden het moeilijk om “Nee” te zeggen. Dus zeggen we maar “Ja” tegen veel of alles wat op ons pad komt. Waardoor er niets verandert.

Keuzes maken is hard werken: je moet goed nadenken over de consequenties van je keuzes en je moet knopen doorhakken. Daarbij is het net zo belangrijk om te beslissen wat je niét moet doen als wat je wél moet doen. Neem hiervoor een duidelijk criterium, bijvoorbeeld: “Helpt dit bij het realiseren van mijn doelstellingen?”

Hoe concreter je doelen zijn, des te makkelijker kun je bepalen of iets voldoende bijdraagt aan je doelen. Wanneer je een keuze hebt gemaakt, heb dan vertrouwen in jezelf en in je keuze.

3. Creëer rust om je te concentreren

Afleidingen kosten veel energie. Het snel achter elkaar schakelen van de ene taak naar de andere taak kost ook veel energie. Je raakt gefrustreerd en gestrest omdat er te weinig uit je handen komt. Je maakt niets af.

Organiseer daarom rust voor jezelf: zet alle meldingen op je laptop en je telefoon uit. Zet je telefoon op stil. Ga weg uit de drukke kantoortuin. Zoek een stiltewerkplek. Weersta de verleiding om “even” je mail te checken, even een WhatsApp te doen, even op Facebook of op LinkedIn te gaan. Doe dat eens allemaal niet en ervaar het weldadige verschil.

4. Maak tijd om na te denken

Je staat voortdurend “aan” en je hersens zijn voortdurend bezig zijn met alle prikkels die ongevraagd op je afkomen en die je zelf opzoekt. Hierdoor blokkeer je de ruimte die je nodig hebt om nieuwe ideeën te ontwikkelen, nieuwe paden te verkennen, of om ingewikkelde problemen te analyseren en op te lossen.

Maak een wandeling en zet je telefoon uit. Geniet van wat je ziet en hoort.

“When was the last time you spent a quiet moment just doing nothing – just sitting and looking at the sea, or watching the wind blowing the tree limbs, or waves rippling on a pond, a flickering candle or children playing in the park? ”

Ralph Marston

5. Ook in social media: less is more

Via Facebook en LinkedIn ben je verbonden met honderden mensen, bekijk je tijdlijnen, reageer je op updates. Veelal oppervlakkige contacten. Maar hoeveel van die mensen ken je nu écht? Met wie heb je een hechte zakelijke relatie? Met wie voel je vriendschap? Aan wie zou je problemen durven toevertrouwen? Dat zijn maar weinig mensen…

Waarom besteed je dan zoveel tijd aan die honderden anderen? Je hoeft niet nu meteen iedereen te ontvrienden. Je kunt wel ruimte voor jezelf creëren door er niet meer voortdurend mee bezig te zijn. Beperk je social media contacten tot bijvoorbeeld 1x per dag een half uur. Hoeveel ruimte levert je dat op?

6. Werk in timeboxen

Je creëert rust voor jezelf door gelijksoortige activiteiten te combineren en in aparte timeboxen te doen: een timebox voor je e-mail, een timebox voor social media, een timebox voor het oplossen van een lastig probleem, een timebox voor innovatie van je dienstverlening.

Timeboxing helpt je om je aandacht te focussen op 1 onderwerp. Het helpt je ook om je tijdbesteding in de hand te houden.

7. Begin je dag met het belangrijkste

’s Ochtends heb je de meeste denkkracht. In de loop van de dag neemt je vermogen af om creatieve oplossingen te bedenken en om ingewikkelde problemen te analyseren. Doe daarom zaken die een beroep doen op je analyserend vermogen en je creativiteit in de ochtend. Begin daarmee. En kijk daarna pas wat er in je Inbox zit.

Kunnen wij je helpen?

We weten het: dit is allemaal makkelijker opgeschreven dan gedaan. Het toepassen van deze principes in je dagelijkse leven vraagt een verandering van je werkgewoonten… en dat gaat niet vanzelf. Ook je persoonlijkheid en je (werk)omgeving spelen ook een belangrijke rol.

Met onze 2-daagse time management training kunnen wij jou een vliegende start geven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *