Hoe kunnen jij en je collega’s met een gerust hart onbereikbaar zijn?

60 procent van de werkgevers wil dat werknemers buiten werktijd bereikbaar zijn. 80% van de werknemers wil juist onbereikbaar zijn buiten werktijd. Mailtjes, sms’jes of appen met collega’s tot laat in de avond of in het weekend leiden tot een steeds vagere grens tussen werk en privé. Dit kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Lodewijk Asscher wil daarom dat werknemers na werktijd onbereikbaar moeten kunnen zijn voor hun baas. Wat kunnen we leren van BMW, Daimler en VW?

Cijfers over bereikbaarheid buiten werktijd

  • 60 procent van de werkgevers wil dat werknemers buiten werktijd bereikbaar zijn
  • 80% van de werknemers wil buiten werktijd niet bereikbaar zijn voor de werkgever
  • Werknemers die altijd bereikbaar zijn, raken na twee jaar chronisch oververmoeid

Risico’s van oververmoeidheid

Er zijn 5 goede redenen waarom je niet structureel te lang moet werken:

  • je concentratievermogen neemt af
  • je productiviteit loopt terug
  • je maakt meer fouten
  • je wordt sneller ziek
  • het risico op langdurige uitval neemt toe

Bereikbaar niet omdat het moet, maar omdat het kan

De techniek maakt de voortdurende bereikbaarheid mogelijk. Dit heeft zeker voordelen: je kunt overal en op ieder moment werken en bent lekker flexibel. Tegelijk schuilt hierin een enorme valkuil, want het zorgt er ook voor dat je je werk niet loslaat en te weinig ontspant.

Bereikbaarheid kun je zelf regelen met de AAN/UIT knop. De vraag is of je dat ook wilt. FoMO (Fear of Missing Out) is voor veel mensen de reden dat ze voortdurend online willen zijn.

Sociale druk en onzekerheid over je baan

Veel mensen zijn door schuldgevoel of groepsdruk ook laat in de avond en in het weekend nog bezig met hun e-mail of apps van collega’s. “Iedereen doet het, dus doe ik ook mee om niet buiten de boot te vallen”.

Er is ook een andere reden: veel werkenden hebben weinig zekerheid over hun inkomen omdat

  • ze van tijdelijk contract naar tijdelijk contract gaan
  • ze zich als zzp-er moeten verhuren of als oproepkracht een 0-uren contract hebben
  • hun vaste baan bij iedere reorganisatie op het spel kan komen te staan

Je maakt dan de keus om altijd bereikbaar te zijn om je werk voor volgende maand of volgend jaar veilig te stellen. Een keus om te overleven.

Wat is het beleid van BMW en Daimler?

Asscher wil dat bedrijven met 50 medewerkers of meer hierover overleg gaan voeren met vakbonden en ondernemingsraden. Hij heeft zich laten inspireren door Duitse bedrijven, die al langer bezig zijn om de werkdruk te beteugelen.

Bedrijven zoals BMW, Daimler en VW vinden dat medewerkers buiten werktijd niet met hun werk bezig moeten zijn en dat managers niet moeten proberen medewerkers toch te laten werken buiten werktijd en hebben dat tot bedrijfsbeleid gemaakt. Daimler heeft het zelfs zo geregeld dat werknemers na 18.00 uur geen werkmail meer kunnen lezen.

Je kunt dit zien als betutteling, maar door zo’n regeling maak je als bedrijf aan medewerkers en leidinggevenden wel heel duidelijk wat de bedoeling is.

Vier simpele afspraken

  1. We bellen niet na werktijd

  2. We sturen geen e-mails na werktijd

  3. We sturen geen appjes na werktijd

  4. Bij e-mails binnen werktijd verwachten we niet onmiddellijk een antwoord

Wat doe ik?

  1. en ik doe dat ook niet

  2. en ik doe dat ook niet

  3. en ik doe dat ook niet

  4. en ik doe dat ook niet

Met deze 4 afspraken kom je een heel eind in je team. De afspraken zijn eenvoudig en duidelijk. Iedereen zal het ermee eens zijn. Je kunt ze zo op het intranet zetten. Maar dan begint het pas.

Valkuil

Als je je medewerkers aanspreekt op afspraken die je zelf voortdurend schendt, dan levert dat veel irritatie op. En wordt je per dag ongeloofwaardiger.

Zelf consequent het goede voorbeeld geven is in het begin moeilijk. Maar het levert wel het gewenste resultaat en bevordert bovendien enorm de goede sfeer, op het werk en thuis.

Wil jij ook wat vaker onbereikbaar zijn?

Ben je op zoek naar een betere balans werk-prive? Vind je het ook moeilijk om op de UIT-knop te drukken? Heeft alles prioriteit? Heb je moeite met “nee” zeggen? Dan is onze training iets voor jou. Je leert je grenzen beter bewaken, je ervaart hoe prettig het is om met timeboxen te werken. Je Inbox is leeg voordat je naar huis gaat en je hebt een agenda met “lucht”.

Welke resultaten we nog meer voor je in petto hebben lees je hier

Op 14 maart 2017 start onze time management training met open inschrijving. Hard werken, maar met uitzicht op het Amsterdamse IJ. Dat dan weer wel.

time management training aan het IJ

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze time management trainingen met
open inschrijving, klik dan hier.

Wil je meer weten over onze in-company time management trainingen
op je eigen werkplek, klik dan hier.

Je kunt ons natuurlijk ook bellen: 020 – 419.15.27. We geven je graag advies.

P.S.

Ken je nog anderen die wat kunnen hebben aan deze tips? Deel deze blog dan alsjeblieft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *