Verplicht thuiswerken, hoe hou je het vol? 15 tips

corona-virus

Thuiswerken, heerlijk toch? Geen reistijd, geen collega’s aan je bureau en de kinderen zelf naar school brengen. Zo dachten we er een paar weken geleden over. Intussen staat de wereld door het corona virus op zijn kop en heeft thuiswerken ineens een heel andere lading gekregen. Je kinderen helpen met huiswerk, ze leren dat ze je niet om de 45 seconden mogen storen, je huis op orde houden, zorgen voor je ouders en ook nog werken.

Er komt minder uit je handen. Of je gaat veel te lang door. Thuiswerken kan juist nu heel zwaar zijn. Hoe hou je dat vol?

We hebben 15 tips voor je om thuis het beste uit je werkdag te halen. En het ook nog een beetje gezellig te houden. Structuur is het sleutelwoord!

1. Een goed begin is het halve werk

Start je dag met een gezond ontbijt. Het geeft je de noodzakelijke energie om geconcentreerd te kunnen werken. En het draagt bij aan een goed humeur. Bovendien heb je later op de dag minder de neiging om te snoepen.

2. Sta op tijd op

Tuurlijk, je hebt geen reistijd. Dus je kunt best een uurtje langer blijven liggen. Maar sta niet te laat op. Zet een wekker en probeer om zoveel mogelijk op vaste tijden met werken te beginnen.

3. Niet in je badjas

Ga niet in je badjas zitten werken. Zeker niet als je met collega’s moet Skypen of Zoomen. Kleed je alsof je naar kantoor gaat of de deur uitgaat. Zo breng je een duidelijk onderscheid aan tussen werktijd en vrije tijd.

4. Een dagschema voor het gezin

Heb je kinderen? Spreek met je partner af wie er “ongestoord” kan werken en wie er op de kinderen let. Wissel dat bijv. halverwege de dag af. Noteer op een notitiebord wanneer het tijd is voor huiswerk, ontspanning, hoe laat jullie eten enz. Beslis samen hoe jullie de dagtaken verdelen.

Zijn je kinderen jong en kunnen zij nog niet lezen? Maak het schema dan visueel met behulp van kleuren en plaatjes. Niet alle dagen zijn hetzelfde. Neem daarom aan het begin van iedere dag het dagschema met je kinderen door. En met je partner als de taakverdeling nog niet helemaal in zijn/haar “systeem” zit. ;-)

5. Bedenk een plan

Motivatie en wilskracht zijn niet genoeg om productief te zijn. Het helpt om een plan te hebben, ook als je thuis werkt: wat ga je vandaag doen, hoe lang, welk resultaat wil je halen, welke informatie heb je van anderen nodig? Plan dit in je agenda, net zoals de momenten waarop je met collega’s Skypt of Zoomt. Je voorkomt hiermee dat je te veel hooi op je vork neemt. Nog belangrijker, je pakt zelf de regie en het helpt je om te focussen.

Plan niet je hele dag vol. Heb je bijvoorbeeld een werkdag van 8 uur, maak dan een plan voor 6 uur. Dan loop je niet meteen klem als iets meer tijd kost of als je dag anders loopt dan je verwacht had.

6. Maak hapklare brokken

De omstandigheden waaronder je thuis werkt zijn moeilijker dan voorheen. Het is daarom extra slim om routines in je dag in te bouwen. Deel je dag in brokken van 30 of 60 min. en bedenk van te voren wat je in die tijd gaat doen. Zorg dat je dingen als het ware kunt afstrepen. Hierdoor prikkel je het “beloningsysteem” in je brein en wordt het makkelijker om een volgende klus op te pakken.

Agenda en to-do lijst

Misschien heb je de neiging om tussendoor spontaan allerlei karweitjes te doen. Waardoor je tot in de avond moet doorwerken. Denk hier van te voren over na en plan een wandeling, je hond uitlaten, een wasje doen en bellen met familie en vrienden in je dagschema. Zo haal je meer voldoening uit je werkdag.

7. Het belangrijkste eerst

Begin je dag met wat jij het belangrijkst vindt. Dat hoeft niet persé je Inbox te zijn. Of start met iets waar je tegenop ziet en wat je al een tijdje uitstelt. Begin je met allerlei makkelijke, maar minder belangrijke klusjes (de “quick wins”), dan is de kans groot dat je s ’middags geen zin/tijd meer hebt voor die ene belangrijke klus.

Je kunt ook een “hier word ik blij van lijstje” maken en jezelf in de loop van de dag met 1 of zaken uit dit lijstje belonen als je iets hebt afgerond.

8. Manage je interrupties en bereikbaarheid

Hoe minder afleiding, des te beter voor je concentratie en productiviteit. Woon je niet alleen? Experimenteer dan met een symbool bij je werkplek waaraan je huisgenoten kunnen zien dat je even met rust gelaten wil worden. En vergeet niet elkaar te complimenteren als je even ongestoord hebt kunnen werken.

Eén van onze relaties zei“ sinds we thuis moeten werken overspoelen we elkaar weer met e-mails”. Spreek met je collega’s af hoe en wanneer jullie met elkaar communiceren en verwacht niet van elkaar dat je de hele dag door je Inbox en je andere berichten checkt. Je hebt op je PC of laptop een knop om de melding van nieuwe berichten uit te zetten. En je telefoon kan op stil. Dat werkt thuis ook en geeft een hoop rust!

9. Pauzeer en ontspan

Neem pauzes. En doe in je pauze totaal iets anders, weg van je laptop en je telefoon. Ga even naar buiten, lees een boek of doe iets anders dat je ontspant. Zo laad je de batterijen weer helemaal op. Dat doe je niet door op je scherm te blijven turen, ook al zit je even op Marktplaats of Facebook. En al helemaal niet door in je pauze het nieuws over corona te checken.

ontspannen door je hond uit te laten

10. Voorkom een middag dip

Na de lunch slaat de middag dip vaak toe. Weinig energie in de middag komt meestal door een dip in je bloedsuikerspiegel. Wat absoluut niet helpt is om dan te snoepen. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor constante energie. Hoe je dat doet? Klik hier voor de gezonde tips van Lilian de la Mar.

11. Sociale contacten juist nu

Tijdens een dag op kantoor heb je tussendoor veel sociale contacten, soms zelfs meer dan je lief is. Thuis moet je dat organiseren. Niet alleen besprekingen of kort overleg, zelfs ook het praatje bij de koffie moet je nu dus inregelen. Je hebt sociale contacten nodig, juist in deze tijd. Plan dan ook iedere dag je momenten om een praatje te maken, te bellen enz.

12. Stop op tijd en maak jezelf geen verwijt

Hou “normale’” werkuren aan en pak vóór het einde van je werkdag 10 min. om je werkdag te af te sluiten:

  • wat heb je vandaag gedaan waar je tevreden over kunt zijn?
  • hoe ziet de dag van morgen er uit?
  • wat wil je morgen in ieder geval doen en is dat haalbaar?

Heb je niet alles kunnen doen of ben je niet tevreden over je resultaten? Ga jezelf daar dan geen verwijten over maken, maar plan die zaken opnieuw in.

13. Hou je werkplek op orde

Of je nu aan de keukentafel werkt of een “echt “kantoor aan huis hebt, zorg voor een opgeruimd bureau en laat geen werk liggen. Dan is het makkelijker om op tijd te stoppen en s ’avonds echt iets anders te gaan doen.

14. Bedenk een week menu

Bedenk wat je de komende 7 dagen gaat eten en haal steeds voor 1 week boodschappen in huis. Probeer naast je gewone repertoire ook iets nieuws op het menu te zetten. Trouwens, ook zonder corona maatregelen is het heel prettig om te weten dat je genoeg eten in huis hebt. Niet iedere dag naar de winkel hoeven sjezen en daar dan nog moeten bedenken wat je straks wil eten geeft heel veel rust.

15. Laat je niet gek maken

Je zou willen dat je in deze situatie meteen de juiste dingen doet. Maar je bent mens. Er bestaat geen “corona thuiswerk knop” die je zomaar aan of uit kunt zetten. Corona veroorzaakt menselijk en zakelijk veel ellende. Je moet wel van gewapend beton zijn als dit je soms niet uit balans brengt.

Pijnig jezelf niet met de gedachte dat je het niet goed doet, te snel geïrriteerd bent of minder productief bent. Stop met je schuldig te voelen als je niet alles volgens het boekje hebt kunnen doen. Morgen weer een dag!!

 

Meer tips over slimmer werken?

Missing Link helpt sinds 1999 professionals om slimmer te werken en werkdruk te verminderen. We krijgen een 9 voor praktische toepasbaarheid.

Wil je meer tips over slimmer werken en werkdruk verminderen, ga dan naar www.missing-link.nl/blog . Wil je meer weten over onze trainingen, stuur dan even een mailtje naar info@missing-link.nl . Of bel ons : 075 – 73.70.161.

We denken graag met je mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *